Endodontie of wortelkanaalbehandeling

Redenen hiervoor kunnen zijn:

• Een ontsteking van een tandzenuw, met tandpijn tot gevolg.
  • Een afgestorven tandzenuw die de tand zal doen verkleuren en een afstotingsreactie van het lichaam zal uitlokken.
  • Een ontstekings- of infectiehaard onder de wortel van de tand.
  • Een vroegere behandeling die met de huidige technieken kan worden volmaakt, dit om de tand betere toekomstkansen te geven

De endodontie houdt zich bezig met het behandelen van de tandzenuw. Wanneer een tand zover aangetast is dat het cariësproces (gaatjes) de pulpa bereikt, dan begint de tand constant pijn te doen en niet enkel bij koude, warmte en zoetigheden. De pijn kan knagend zijn of zeer scherp. Het voornaamste kenmerk is dat de pijn constant is en dat pijnstillers geen hulp meer bieden.

Een ontzenuwde tand is niet meer zo sterk als een vitale tand en in veel gevallen is het wenselijk om deze tanden te overkronen. Men kan een ontzenuwde tand vergelijken met een boom die geen sappen meer doorkrijgt. Bij een serieuze storm zullen deze (dode) bomen de eerste slachtoffers zijn. Bij de tanden is dat ook het geval.

Hoe verloopt deze behandeling?

Meestal zal een plaatselijke verdoving aan de behandeling voorafgaan, dit om u meer comfort te kunnen garanderen. Deze verdoving is dezelfde als voor andere tandverzorging zoals vullingen. Wortelkanaalbehandelingen zijn doorgaans volledig pijnloos voor de patiënt.

Vervolgens zullen wij de tand afzonderen van de rest van het mondmilieu door middel van een rubberdam. Dit is een dun soepel latexvelletje van +/- 15cm x 15cm, waarin een gaatje wordt geponst, om het rond de te behandelen tand aan te brengen.

Het voordeel hiervan is dat de tand perfect droog kan gehouden worden en deze steriel behandeld kan worden. Het werk zal hierdoor sneller en beter kunnen worden uitgevoerd. Bovendien heb je als patiënt geen last van stukjes vullingmateriaal, ontsmettende spoelvloeistof, koelwater,… het lijkt alsof de behandeling buiten de mond gebeurt. Tenslotte is deze werkwijze ook veiliger.

Om de wortelkanalen te bereiken, wordt nu tandbederf of een deel vullingmateriaal verwijderd uit de tand. Afhankelijk van de tand, zijn er één, twee, drie of vier wortelkanalen die dienen te worden vrijgemaakt, gemeten, verbreed, ontsmet en gevuld. Elk kanaal dient te worden behandeld om een goede kans op succes te bekomen.

Aan de hand van röntgenfoto(s) en met een elektronisch toestel kunnen wij de lengte van elk wortelkanaal zeer nauwkeurig bepalen (tot op tienden van een millimeter) Om de kanalen volledig te verbreden en te ontsmetten, is het uiteraard nodig hun lengte te kennen. Wortelkanalen variëren in lengte van ongeveer 10mm tot 35mm en vertonen slechts zelden een regelmatige vorm. Meestal zijn ze gebogen, vaak hebben ze vreemde kronkels.

De wortelkanalen worden zeer nauwkeurig verbreed en in de juiste vorm geprepareerd, door middel van zeer fijne Titanium vijltjes. Deze instrumenten zijn uiterst buigzaam om elke kromming van het kanaal te kunnen volgen.

Wanneer de kanalen juist zijn voorbereid, en intussen herhaaldelijk werden gespoeld met ontsmettingsmiddelen, kunnen ze worden gevuld.

Hiervoor worden soepele stiftjes gebruikt, die samen met een druppeltje vloeibaar cement worden gecondenseerd onderin de kanalen. Met een speciale sonde wordt het vullingsmateriaal verwarmd, verweekt en op zijn plaats gedrukt. Met deze techniek zullen ook eventuele vertakkingen aan het einde van het kanaal mee worden gevuld.Aan het eind van de behandeling wordt het gaatje in de tand afgedicht, waarlangs werd gewerkt. Soms wordt dit onmiddellijk met een definitieve vulling gedaan. Ter controle van het werk wordt een röntgenopname gemaakt.

Mogelijke klachten na de behandeling

Een tand die dergelijke behandeling heeft ondergaan, kan aanvankelijk gevoelig zijn bij druk en kauwen, en kan zelfs soms spontaan pijnlijk zijn. Dit hoeft niet te verontrusten: meestal verdwijnen deze klachten geleidelijk binnen enkele dagen. Neem hiervoor eventueel een pijnstiller. Indien u problemen ondervindt, raadpleeg dan uw tandarts.